Produkt byl přidán do košíku
Produkt byl odebrán z košíku
Objednávka se odesílá, buďte trpěliví.

Dan Vojtěch a focení na analog

Dan Vojtěch je nejen v rámci české fotografie nepřehlédnutelnou postavou. Má za sebou řadu úspěšných projektů, které proletěly médii – stejně jako realizaci mnoha neotřelých nápadů, jako třeba focení Formule 1 na Karlově Mostě. Je dvorním fotografem Red Bullu a stojí za mnoha reklamními fotografiemi, které důvěrně znáte. Jako fotograf, který se věnuje převážně sportu, fotil třeba české olympioniky nebo a spoustu zajímavých postav kolem českého vrcholového sportu jako Vavřince Hradílka, Petra Čecha, Sašu Choupenitche, Maxima Habance ebo třeba Martina Šonku. 

Možná jste však nevěděli, že Dan Vojtěch také vášnivě fotí na analog a na Instax!

Analog jsem objevil už jako malé dítě, kdy jsem pomáhal tátovi vyvolávat jeho černobílé filmy a pak i zvětšovat fotky. Červené světlo, vůně ustalovače, fotky plavající v napuštěné vaně…“, přibližuje Dan, jak se dostal k focení na film. Přes svoje první pokusy se Zenitem se posléze odhodlal přihlásit ke studiu na Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, do proslulého ateliéru Reklamní fotografie. Tam se tradičně na film fotilo (a dodnes fotí) hodně, a to jak na kinofilm, tak na střední i velký formát.

V současnosti fotografuji naprostou většinu prací na střední formát Fuji GFX 100 II, radost práce s analogem mě ale pořád nepřešla. Líbí se mi, že si musíte vše promyslet dopředu. Jaký použít film, jakou citlivost, barevné filtry atd…“. Dan podotýká, že i samotné focení je velmi odlišné, od přípravy scény až třeba po práci s modelem. “Pokud je to v nějakém projektu vhodné, snažím se vždy analog nabídnout jako zajímavé zpestření a trochu jiného přístupu“, dodává Dan Vojtěch. Mezi jeho oblíbené fotoaparáty patří Instax Wide 300 – a pak Linhof Technika 4×5.

Tomáš z Polagraphu se s ním v jeden deštivý jarní den vydal do Krušných Hor, kde společně pro Toyotu fotili Annu Luxovou, českou paraolympioničku. Na focení využili Ilford XP2, známý černobílý film s neskutečnou pružností. Ten je zajímavý nejenom tím, že se vyvolává procesem C41 jako barevné filmy, ale právě pružností, která vám umožňuje exponovat ho i na úplně jinou citlivost než určených 400ASA a přesto dosáhnout vyvážených výsledků. Při špatném počasí, v jakém kluci fotili, se tahle vlastnost může fotit. I během focení jediného filmu můžete “rychlost” filmu na nastavení fotoaparátu měnit.

Kromě “ixpédvojky” fotil Dan Vojtěch i na barevné filmy Candido 400 a na Harman Phoenix. Na fotkách můžete vidět, jak jsou tyto dva filmy zcela odlišné. Není to super? Zatímco Candido má svými jemnými, lehce chladnějšími tóny až podzimní ponurou atmosféru (která prý celkem odpovídala realitě), Phoenix je větší divočina. Hodně syté barvy, extrémní kontrast a ostré, všudypřítomné zrno. Dramatické nebe, sytá černá – phoenix se evidentně hodí především na experimentování, nebo klidně architekturu i krajinu, ale není ideální na portréty. Candido je mnohem univerzálnější.

A na jaké přístroje se fotilo? Dan fotil na klasickou zrcadlovku Canon EOS500, jednu z posledních analogových zrcadlovek, kterou můžeme vřele doporučit jako velmi univerzální stroj s lehkým tělem, dostupnými objektivy, automatickým i manuálním nastavením. Zvolil ho hlavně proto, že na něm mohl využít i své objektivy z digitálu – 50mm, 20mm a 90mm. Barevné snímky pak fotil na Leicu Mini 3, náš nejoblíbenější 35mm vintage kompakt s fantastickou optikou.

Z celého focení vzniklo ještě video na 8mm filmový materiál v režii Martina Přívratského.

📸 @danvojtech
🎥 @martinprivratsky
🚗 @toyotaceskarepublika
👩🏼 @anna_luxova

Odeslat odpověď