Produkt byl přidán do košíku
Produkt byl odebrán z košíku
Objednávka se odesílá, buďte trpěliví.

Polaroid SX-70: foťte jako Andy Warhol

Kdo je nejslavnějším fotografem, který fotil na Polaroid? Jasně, že Andy Warhol. Byl to právě on, kdo se zásadní měrou podílel na tom, že se z Polaroidu stala taková legenda. Jeho slavné snímky jsou tím prvním, co si mnoho z nás s Polaroidem spojí. Warhol přitom fotil na fotoaparát Polaroid SX-70, který si snadno můžete pořídit i vy.

Nejprve je třeba říci, že Andy s Polaroidy pracoval po mnoho let a vyzkoušel mnoho typů foťáků. Slavnými se však staly především snímky z SX-70ky a také z portrétního Polaroidu Big Shot, jemuž jsme se věnovali ve starším článku o Warholově polaroidové tvorbě.

Tentokrát to pojmeme trošku jinak – co je vlastně Polaroid SX-70, proč si ho Warhol zamiloval a proč byste měli udělat to samé i vy?

První “integrální Polaroid”

SX-70 byla představena roku 1972 a okamžitě se stala naprostou senzací. Mělo to několik důvodů, ale především to byl zcela nový druh filmu, kterému dnes říkáme integrální. Právě roku 1972 se spolu s Polaroidem SX70 zrodil polaroidový film jak ho dnes známe.

Do té doby fungovaly Polaroidy na jiném principu, kdy jste museli fotku ručně vytáhnout z fotoaparátu, a to slepenou negativem a pozitivem k sobě, aby se vyvolávala takto skrytá a posléze po několika minutách jste ji teprve rozlepili a podívali se na výsledek. Takovým filmům se říkalo “peel-apart” a ještě dnes na ně občas narazíte např. v podobě filmů FujiFilm FP100C.

Spolu s SX-70 však přišla nová, revoluční generace filmů integrálních. Ty měly všechny součásti pevně v sobě, nebyl třeba samostatný negativ, nebyl třeba žádný další zásah při vyvolávání fotky. Zkrátka jste jenom zmáčkli spoušť, z foťáku vám vyjela fotka a během dvou minut se vám vybarvila. Pěkně na světle, v ruce, během vašeho pozorování.

Dnes je to samozřejmost, ale v roce 1972? Totální sci-fi! A zároveň velké splnění snu Edwina Landa, vynálezce Polaroidu, který si přál, aby focení na jeho fotoaparáty bylo tak snadné, že to zvládnou i malé děti. Prostě jen mačkáte spoušť a lezou vám hotové fotky. V době, kdy se fotilo čistě na analog a na vyvolání fotek se tak čekalo několik dní, to bylo takřka nepředstavitelné.

Ale podařilo se a úspěch se dostavil okamžitě. Polaroid byl na vrcholu a Polaroid SX-70 byl okamžitě hitem, geniální hi-tech hračkou. Něco jako když Steve Jobs představil první iPhone.

Mimochodem právě s SX-70 a prvními integrálními filmy přišel Polaroid se svým absolutně typickým rámečkem, užším nahoře a po stranách, širším dole, připraveném na popisky fotek.

Revoluční fotoaparát

Nejenom integrální film byl totiž neuvěřitelně scifi záležitostí a i samotný fotoaparát Polaroid SX-70 byl zjevením.

Jednalo se o první – a pravděpodobně tak tomu je do dnešních dnů – skládací zrcadlovku. Celé tělo složíte do malých rozměrů, malé “placky”, kam se veškeré součástky, zrcadlo, objektiv i měch krásně poskládají vedle sebe. Rozměry foťáku tím zmenšíte takřka na polovinu, navíc je měch i objektiv perfektně chráněn před poškozením.

Je to až neuvěřitelně precizní záležitost, vše do sebe i po padesáti letech dokonale zapadá. Je to vůbec možné? Z dnešního pohledu sotva.

 

Všechny SX-70ky byly vyrobeny v USA, opravdu velmi precizně, navíc je to čistá mechanika. Díky tomu dodnes perfektně fungují – po padesáti letech! Mimochodem je také relativně snadné je opravit.

Není to však jenom skládací mechanismus, co je na SX-70 revoluční a dokonalé. Systém integrálních filmů vyžadoval úplně nový způsob “vytlačení” fotky z fotoaparátu a fotografické chemie na povrch fotky jako takové, takže fotoaparát je uvnitř velmi složitý a obsahuje velmi jemnou mechaniku.

Za zmínku stojí také skvělá optika s nízkou clonou a manuálním ostřením již od jedné stopy, tj zhruba 30 cm. Právě ta pomohla, spolu se skvělými integrálními filmy, tvořit opravdu fantastické snímky.

Různé modely a limitované edice

Protože se SX-70 prodávala úspěšně a poměrně dlouho, vznikla celá řada modelů.

Prvním, původním a zároveň dodnes nejžádanějším a zřejmě i nejlepším modelem je Polaroid SX-70 Alpha.
To je ten slavný stříbrný Polaroid s hnědým, koženým polepem, který se objevil v mnoha filmech a rukou Andyho Warhola, Ansela Adamse nebo třeba Wima Wenderse.

I ten však existoval ve vícero verzích, jež se lišily v detailech jako třeba závitem na stativ, zdířkami na poutko nebo ostřícím klínkem.

Levnější variantou pak bylo “SXko” s černým, plastovým tělem. To bylo původně doplněno koženkovým polepem, který však málokdy vydržel do dnešních dnů a většinou se zcela vydrolil. Proto tyto fotoaparáty najdete v naší nabídce se zcela novou pravou kůží a i tyto modely můžete najít se závitem na stativ.

Později v nabídce přibyly i fotoaparáty Polaroid SX-70 Sonar AF. Ty mají navíc další geniální vychytávku, se kterou Edwin Land a jeho firma Polaroid přišla na trh, a totiž automatické ostření za pomocí Sonaru. To je dodnes unikát a žádný jiný výrobce k ostření Sonar nepoužívá.

Modely Sonar se také vyráběly v pochromované i plastové verzi, s kůži i koženkou. Většina z nich má závit na stativ a zdířky na poutko, ale zase většinou nemají ostřící klínek. Sonar z fotoaparátu nelze sundat, ale lze ho vypnout a ostřit manuálně. Bohužel je však Sonar jedinou docela problematickou a poruchovou součástkou na těchto Polaroidech, nicméně i jeho opravy jsou řešitelné.

Za zmínku pak stojí limitované edice, které se většinou lišily barevným provedením. Existovala SX-70 v barvě slonové kosti, kterých bylo podstatně méně, ale vypadá o to lépe (a je naším velkým favoritem). Vrcholem nabídky pak byly zlaté Polaroidy SX-70, které byly vyrobeny jen v tisicích kusech a jsou dnes opravdu vyhledávaným sběratelským artiklem.

Další navazující modely

Éru skládacích zrcadlovek od Polaroidu pak v 90. letech zakončil vrcholný model Polaroid SLR680. Ten již používal novější filmy řady 600, měl Sonar autofocus a navíc dokonce integrovaný blesk (do té doby se používaly přídavné blesky, a to většinou jednorázové, zvané Flash Bar). SLR680 dodnes patří mezi nejdražší a samozřejmě nejlepší Polaroidy.

Možná ale víte, že se příběh SX-70 píše dodnes, a to díky překvapivé “intervenci” z Hong Kongu. Tam vznikl startup MiNT Camera, který se vzal do vínku původní slavné SX-70ky a rozhodl se napravit jediný nedostatek, který tento foťák kdy měly – absenci manuálního ovládání závěrky.

MiNT přišel před několika lety na trh s fotoaparátem MiNT SLR670, který k původním zrcadlovkám od Polaroidu přidává malý adaptér, díky němuž můžete manuálně ovládat čas expozice. Funguje to tak, že firma MiNT v původním fotoaparátu vymění základní tištěnou desku, kterou upraví pro použití speciální adaptéru jejich výroby. Ten pak na foťák připojíte zdířkou na blesk – a otevřou se vám netušené možnosti světa manuální expozice. Noční snímky, dlouhé časy, rychlé časy, hromada exprimentování.

Pokud přemýšlíte o koupi Polaroidu SX–70, neotálejte dlouho. Je to 50 let starý stroj, počet hezkých a zachovalých kousků se tenčí. Málokdo se takového foťáku chce zbavit, ba naoapk. Jeho cena raketově roste a nikdy tomu již nebude jinak.

✅ Vybírat můžete z naší nabídky krásných, repasovaných kousků se zárukou 6 měsíců.


Odeslat odpověď