Dirk Haas je německý fotograf momentálně žijící v Koblenzi. Od svého radikálního přechodu z digitálu na analog fotí bez výjimek jenom na film a specializuje se na ženské akty.
Před čtyřmi lety jsi začal fotit výhradně na film. Proč ten odklon od digitální fotografie?
Chtěl jsem víc než jen fotit. Chtěl jsem fotografování pochopit. Proto jsem se v roce 2016 rozhodl, že budu fotit pouze na film. Původně jen na rok, ale nakonec jsem u toho zůstal.
Začal jsi fotit také Polaroidem.
Dostal jsem starý Polaroid SX-70 a nadchl mě. Nejen já ale i modelka, oba můžeme hned vidět výsledek. Začal jsem s ním tedy fotit opravdu hodně. Pak jsem se dostal k profesionálnímu Polaroidu 600SE a zjistil, že fotit na sloupávací (packfilm) film je stejně vzrušující.
Jak ses vyrovnal s tím, že se tyto filmy přestaly vyrábět?
Původní expirované filmy od Polaroidu jsou už bohužel velmi vzácné a také velmi drahé. Stejně tak filmy od Fuji jsou už k dostání jen ty expirované. Fotím na ně proto jen při zvláštních příležitostech nebo když mám nápad, který za to stojí.
Fotíš především ženské akty, že?
Dříve jsem ještě digitálně fotil hlavně krajinu. Na film jsem chtěl fotit jinak. Líbí se mi zachycovat ženskou krásu a přirozenost, každou fotkou vyprávět jiný příběh.
Fotíš spíš ve studiu nebo si vybíráš i jiné lokace?
Fotím výhradně ve studiu. Pouze tam mohu vytvořit atmosféru, ve které to mezi mnou a modelkou bude fungovat. Vždycky chci nejdřív vědět, koho mám vlastně před objektivem. Hodně spolu proto při focení mluvíme. Obvykle je to tak, že dostanu nápad a teprve pak hledám modelku, která se pro to hodí.
Fotíš se starými fotoaparáty. Který je tvůj nejoblíbenější?
Stejně jako mnoho jiných fotografů mám sbírku starých přístrojů. Pracuji s fotoaparáty středního formátu 6×6. Pentacon SIX a Rolleiflex SLX. Oba fotoaparáty pocházejí ze 70. let. Za poslední tři roky jsem si pořídil také několik dalších SX-70. Ty jsou mé oblíbené.
Má focení s SX-70 nějaká specifika oproti klasickému filmu?
Vždy potřebujete dobré světlo, protože filmy mají nízké ISO. Je to zrcadlovka a můžu si hrát s ostřením. Práce se světlem je to, co mě na tomto fotoaparátu baví asi nejvíce. Hrát si s ostrostí, světlem a vzdáleností od objektu je s SX-70 opravdu zábava.
Jak bys definoval dobrý portrét?
V dobrém portrétu chci najít hlavně skutečnou osobu, která stojí před objektivem. Musí v něm být ale i něco z fotografa a taky správná kombinace světla a ostrosti. Kompozice pro mě není až tak důležitá. V takovém portrétu se jako fotograf vidím a myslím si, že v něm jsem našel svůj rozeznatelný styl.
Fotíš na nové filmy od Polaroid Originals. Co si myslíš o Fuji Instanx filmech – mají šanci v umělecké komunitě?
O Instaxu toho nemůžu mnoho říct, protože jsem ho nikdy nevyzkoušel. Jsem ale přesvědčen, že i s ním se dají udělat dobré fotky. Instantní fotografie neznamená jen Polaroid.
Navštívil jsi už někdy Prahu?
Zatím ne, ale mám ji na seznamu měst, které bych chtěl během příštích let navštívit.
Čeká tě teď něco zajímavého?
Nic moc v plánu teď nemám. V zimě skoro nefotím. Dopřávám si čas na přemýšlení o projektech, na kterých začnu pracovat zase na jaře.
Dirka můžete kontaktovat na jeho webových stránkách nebo Instagramu.