První červnový víkend jsme s Polagraphem strávili ve Vídni, kam jsme uspořádali v pořadí už druhý výlet “po stopách Polaroidu”. Podívali jsme se do Supersense, úžasného prostoru, za kterým nestojí nikdo jiný než Florian Kaps, abychom si vyzkoušeli velkoformátový Polaroid 20×24″ a menší 8×10″. Pak nás ale čekal vrchol celého výletu, když jsme se podívali do dílny, ve které vzniká úplně nový instantní film, OneInstant.
Za těmito filmy opět stojí Florian Kaps. Jistě jste zaznamenali, že skončila výroba filmů FujiFilm FP-100C, posledních zástupců takzvaných packfilmů nebo filmů typu peel-apart. Florian se se svým týmem rozhodl, že se pokusí tyto jedinečné filmy zachránit a začal s FujiFilmem vyjednávat o tom, že by stroje a chemii odkoupil či výrobu jinak přebral. To se bohužel nepovedlo – a tak to vypadalo, že celá iniciativa #savepackfilm skončí neúspěchem.
To by ale nebyl Florian Kaps, aby to nechal být, že! Díky zkušenostem, které měl z Impossible Project a skvělým kontaktům s Polaroidem i americkými New55 se rozhodl vyrábět nový packfilm sám. Vznikla ohromně úspěšná kampaň #savepackfilm, která na Kickstarteru vybrala přes 200.000EUR a Florian se se svým týmem skutečně vrhnul do vývoje prvního novodobého peel-apart filmu.
Nový film se jmenuje OneInstant a vzniká právě ve Vídni, jen pár kroků od analogového ráje Supersense. A jak se takový film vyrábí?
Nebudete tomu věřit, ale kompletně vzniká v rukou jediného člověka, Chrise Holmquista. Florianově týmu se podařilo získat ještě původní chemii označovanou Polaroid P7, z níž se nové filmy míchají, podobně jako zmiňovaný New55. Florian je mistr v domlouvání spolupráce s bývalými fotografickými giganty, a tak se na přípravě chemie podílí například i belgická Agfa. A Chris je pak právě ten, který nový film ve Vídni ručně kompletuje.
Navštívili jsme jeho dílnu ve vnitrobloku vídeňského činžáku, kde celý tento malý zázrak vzniká. OneInstant, jak už název napovídá, obsahuje vždy pouze jednu fotku a Chris musel přijít na způsob, jak ji do krabičky složit tak, aby se dala rovnoměrně a spolehlivě protáhnout válečky. Nový film už není v plechové krabičce jako původní Polaroid ani v plastu jako FujiFilm, ale je v ručně vyřezaném papíru, do nějž je podobným způsobem založený. Manipulace s ním je skoro tak snadná jako za časů Polaoidu a Fuji, ale kvůli jiné konstrukci a složení se zkrátka do krabičky zatím nepodařilo naskladát více snímků, a tak si filmy budete kupovat v krabičkách po 3 fotkách, z nichž každou do foťáku založíte zvlášť, podobně jako u větších formátů 4×5″ nebo 8×10″.
Je to právě Chris, kdo má na svědomí všechny testovací snímky, co zatím z laboratoře OneInstant unikly. Snaží se totiž vychytat film tak, aby dosáhl co nejlepších výsledků a co nejlépe se s ním manipulovalo. A z toho co jsme viděli se zdá, že už je téměř v cíli.
Na dvorku této laboratoře jsme si udělali společnou fotku a poprvé jsme tak OneInstant viděli v akci. Film o citlivosti 100ASA funguje naprosto skvěle a barevným podáním i lehkou neostrostí připomíná právě původní Polaroidy založené na stejné chemii. Vyzkoušeli jsme si i manipulaci s filmem a je to vážně skvěle jednoduché.
Dalším úkolem, který před Chrisem a celým OneInstant týmem stojí, je však uvedení do produkce ve větším množství. OneInstant už má několik tisíc objednávek na nový film a všechny se musí vyrobit a poskládat ručně. Pokud tedy sháníte brigádu na léto, myslím, že ve Vídni po vás skočí!
V plánu prý je, aby byly všechny tyto objednávky přes léto vyřízeny a první filmy do volného prodeje se tak mají dostat ještě před Vánoci tohoto roku. A pak budeme Chrisovi s Florianem držet palce, aby měl film u fotografů takový úspěch a byli z něj tak nadšení jako jsme byli my při naší návštěvě Vídně – protože pak se teprve otevřou dvířka pro výrobu a vývoj nové chemie pro tyto i další polaroidové filmy.