Produkt byl přidán do košíku
Produkt byl odebrán z košíku
Objednávka se odesílá, buďte trpěliví.

Tři otázky na fotografy z Instant Festivalu

Konec března znamenal v Praze i konec jedinečné akce – výstavy InstantFestival v žižkovské galerii Lifeisours. Mohli jste na ní spatřit polaroidy od největších hvězd současné instantní fotografie. Přestože plochou byla výstava nevelká, obsahem byla opravdu unkátní, protože takováto koncentrace špičkových polaroidů je k vidění opravdu málokdy. InstantFestival byl, dalo by se říct, takovým menším bratříčkem pařížského Expolaroidu. 

Vystavené fotografie už nyní bohužel odcestovaly mimo Prahu. Pokud jste si je nestihli prohlédnout, mám pro vás alespoň malou útěchu v podobě kratičkých rozhovorů s jejich autory. Během výstavy jsem totiž vyzpovídal všechny fotografy a zeptal se jich na několik otázek k jejich tvorbě. Ptal jsem se pokaždé na to samé a vy tak máte unikátní možnost přečíst si něco málo o tom, jak pracují fotografové jako Raul Rodrigo Diaz, Braca Nadezdic, Stefan Merz nebo i zástupce za české fotografy, já. Zjistíte nejenom jakým foťákem fotí, ale i jak se cítí jako fotografové s analogem v dnešní digitální době a co je v práci inspiruje. Otázky byly následující:

1. Koho nebo co nejčastěji fotíte?

2. Který fotoaparát používáte nejraději?

3. Jaké to je být v současné digitální době fotografem, který má slabost pro analogovou fotografii?

Braca Nadezdic 

1. V 99 % jsou to lidé. Rád zachycuju ty jemné rozdíly v emocích.

2. V prvé řadě je to 8×10 formát, stále mám ještě několik původních filmů typu 809. Pak Graflex 4×5 pro původní filmy typu 55, Polaroid 185 and 190 pro packfilm od Fuji FP100C and FP3000B a Polaroid SLR680 s novými filmy Polaroid Originals.

3. Je to skvělé. Zakázky, které dostávám, jsou v poslední době sice trochu nudné a v podstatě stejné, protože uměleckým ředitelům a klientům chybí nápady. Zato analogová fotografie, a je jedno, jestli je to klasický černobílý film nebo polaroidy, mi přináší opravdové uspokojení.  Já prostě miluji vůni vývojky a ustalovače (smích).

Noah Zyla 

1. V poslední době hlavně lidé, ale rád bych se vrátil i k focení objektů a malých instalací.

2. Nejčastěji s Polaroidem SX-70 a jeho různými variantami. Taky Spectrou na širší formát a na packfilm, pak s NPC 195.

3. Nejsem profesionální fotograf, takže bych si často přál mít na focení více času. Vydělávat na filmy se ale musí.

Raul Diaz

1. Nejčastějším objektem na mých fotografiích jsou lidé. Ať už jsou to portréty, móda nebo akty, vždy začínám od začátku. Moje práce spočívá v kompozici a svícení. Fyzická přítomost mých modelů mi nejlépe pomáhá zprostředkovat to, jak věci cítím.

2. Mojí volbou je SLR680. Rychlý, přesný, který mě ještě nikdy nezklamal. Mám jich celkem čtyři a vždy mám u sebe aspoň jeden z nich.

3. Jako analogový fotograf se ve světě fotografie cítím skvěle, účty mi to ale rozhodně nezaplatí. Příležitostí dostat se k zakázkám v jakékoliv oblasti, když fotíš na film, je strašně málo, protože klient není ochoten nest náklady s tím spojené. Pro mě znamená analog už jen vlastní tvorbu. I zde ale platí, že si lidé často neuvědomují, že polaroidová fotka je jedinečný originál, stejně jako malba, do které jsou ale ochotni investovat mnohem víc. 

 

Tobias Renz

1. Fotím výjevy ze všedního života a na nich mě zajímá hlavně světlo, protože je to právě světlo, co dává věcem formu, mění je. Světlo je tím, kvůli čemu fotím na polaroidy. Rád kombinuju fotografie, jejichž obsah se může zdát bezvýznamný nebo jsou dokonce bez obsahu úplně. Myslím, že mnoho fotografů se příliš soustředí na objekt a jeho ztvárnění. Podle mě může emoce zprostředkovat třeba jen neurčitý povrch, nedokonalá ostrost nebo jiný zdánlivě nezajímavý materiál.

2. Vždy se snažím pracovat s minimem techniky. Příliš mnoho přístrojů, objektivů a blesků mě irituje. Pro mě je v mnoha ohledech nejlepší klasický SX-70, a to díky jeho manuálnímu ostření a možností přesné kompozice.

3. Polaroid dokáže zachytit prchavost okamžiku jako žádný jiný fotoaparát. Právě v této digitální době je nesmírným požitkem moci se výsledné fotografie dotknout a přímo fyzicky tak cítit zachycený okamžik. Potíž s instantní fotografií je ten, že vlastně nikdy úplně přesně nevíte, jak dopadne. Výsledek je vždy zvláštní kombinací toho, co vidíte, co si myslíte, že z toho bude a co chce váš fotoaparát. Je to spolupráce mezi vámi, světlem, přístrojem a vašimi zkušenostmi, takže ve svém úsilí nikdy nejste sami. To mi připadá fascinující.

Stefan Merz 

1. Fotím akty. Začal jsem v roce 2018 a už u nich zůstanu. Nejdříve jsem fotil digitálem, ale před pěti lety jsem přešel výhradně k analogu. 

2. Vlastním hodně různých modelů Polaroidů a také je všechny používám. Nejčastěji fotím s SX-70, SLR680, Polaroidem 180, 600SE a taky Graflex Speed Graphic pro formát 4×5. Pro větší formát 8×10 používám Plaubel Peco Profia.

3. Jako analogový fotograf se cítím skvěle. Práce je to mnohem soustředěnější, potože je zde mnohem větší prostor pro chyby. A fakt, že je film vzácný a drahý, tě nutí si dobře rozmyslet každé zmáčknutí spoustě.

Vincent Gabriel

1. Mým nejoblíbenějším tématem je bezesporu příroda a krajina. Zvlášť, když jim vládne zajímavé počasí, déšť nebo mlha.

2. Mám hodně Polaroidů SX-70, SLR680, ale používám stále stejný SX-70. Znám ho nejlépe a naučil jsem se zacházet s jeho specifiky.

3. Je to dobrý pocit. Je příjemné držet v ruce fotku hned po tom, co ji vyfotíte.

Odeslat odpověď