Až do 26. ledna máte možnost v pražské Fotograf Gallery shlédnout výstavu slovenského fotografa Martina Kollara. V zahraničí rozhodně jeden z nejznámějších slovenských vizuálních umělců nám zde představuje své fotografie z Izraele.
Podklady k souboru Field Trip vznikly během autorových pobytů v této zemi. V Kollarově pojetí nám ovšem neukazují její komplikovanou realitu – v podstatě zcela postrádají žurnalistické kvality. Namísto nich nabízejí vizi dystopického místa, které je prostoupené pocitem ohrožení a jehož technologie v zájmu vlastní sebezáchovy odhodila veškeré zábrany. Člověku se ani nechce věřit, že tato přízračná sci-fi realita je pouze průřezem toho, co je, co se již odehrává. Některé fotografie ze souboru byly před čtyřmi lety prezentovány na kolektivní výstavě This Place v Centru současného umění DOX po boku zvučných jmen jako Jeff Wall, Stephen Shore či Josef Koudelka.
Pokud zabrousíme na autorovy webové stránky, můžeme zhlédnout i jeho další soubory jako třeba Stunt man nebo TV Anchors. Doplní nám to mozaiku autorova vnímání reality v širším kontextu. Vidíme, že i v těchto sériích Kollar pracuje s určitou “kulisovitostí” jednotlivých dějů. To mě osobně na jeho snímcích zaujalo nejvíc. Na některých fotografiích ze souboru Field trip často nevíme, jestli koukáme na skutečné město, ulici a nebo jen na jejich zmenšený model. Absence měřítka dodává fotografovaným scénám ještě větší absurditu.
Martin Kollar se řadí k mezinárodně nejúspěšnějším slovenským vizuálním umělcům, v Čechách však po vyslovení jeho jména často následuje rozpačité krčení rameny. Jedním z cílů výstavy ve Fotograf Gallery je napravit tuto těžko pochopitelnou skutečnost a iniciovat hlubší zájem o Kollarovu výjimečnou tvorbu.