Nový rok, nové výstavy! Pojďte s námi vstoupit do roku 2018 kulturně a načerpat inspiraci pro vlastní tvorbu. Praha momentálně nabízí tři fotografické výstavy, které stojí za to navštívit.
JOLANA HAVELKOVÁ / CITLIVÁ DATA
Ateliér Josefa Sudka, do 14.1.
Ještě několik málo dní bude v útulném Ateliéru Josefa Sudka probíhat výstava Jolany Havelkové (*1966) s názvem Citlivá data, v níž Havelková reaguje na fenomén sdílení, typický pro současnou dobu. Ve městech a nejen v nich jsme na každém kroku sledováni bezpečnostními kamerami a mnozí lidé se o svůj život dělí také prostřednictvím Facebooku a dalších sociálních sítích.
Havelková se cíleně snaží dostat do hledáčku bezpečnostních kamer a výsledné snímky poté začleňuje do vlastního uměleckého kontextu. Vznikají tak obrazy složené z vertikálních pásů stovek drobných snímků, které z dálky připomínají abstraktní dílo, zblízka se na nich však dají rozeznat konkrétní lokace i autorka sama.
Kromě vizuální roviny se Havelková zabývá také rovinou osobní a politickou – naše existence se stává veřejným majetkem a což s sebou nese mnoho způsobů, jak lze monitoring zneužít. Výsledný soubor je výsledkem časosběrného projektu od roku 2010 do současnosti.
JOHANA POŠOVÁ / HAPPY FAMILY
Fotograf Gallery, do 27.1.
Johana Pošová (*1985) má na scéně mladé české fotografie pevné místo. Studovala na pražské VŠUP v ateliéru Hynka Alta a Aleksandry Vajd, kteří ji podpořili v zapojení fotografie do intermediálních souvislostí. Pošová zároveň ve svých dílech využívá imaginaci, naraci a určité tajemno.
Ve výstavě Happy Family autorka kromě fotografie využívá také objekty z papírmaše, které slouží jednak jako podstavce pro samotné fotografie a druhak představují jakési stoly nebo podivné zoomorfní bytosti. Na některých fotografiích jsou potom zachyceny “oživlé” předměty, například oblečení naaranžované tak, aby připomínalo rodinný portrét. Dalším materiálem, který je v instalaci využitý, je keramika, z níž autorka vytvořila drobné objekty připomínající plesnivý chléb – základ běžné stravy. Pošová tedy ve své instalaci oživuje alegorickou představu o rodině jako o uzavřeném sociálním organismu se svými vlastními zvyky a komunikací.
KATARÍNA POLIAČIKOVÁ / STEPHEN SHORE
Jiří Švestka Gallery, do 20.1.
Ve smíchovské Jiří Švestka Gallery můžete momentálně zhlédnout výstavu fotografií známé slovenské umělkyně Kataríny Poliačikové (*1982). Soubor nese název Stephen Shore a odkazuje k tvorbě jednoho z nejvýznamnějších amerických fotografů, který jako první proslul v používání barvy ve výtvarné fotografii a fotografování banálních scén a každodenních objektů.
Poliačiková ve svém fotografickém souboru vytváří kontext, v němž svoji tvorbu propojuje právě se stylem pro Stephena Shora typickým. Podobnost obou autorů můžeme vidět na vizuální i formální stránce, přičemž Poliačiková jakoby znovu vnášela život do odkazu, který Shore vytvořil.