Již ze začátku roku 2017 jste mohli zaregistrovat povyk a pozornost médií kolem snímku “Koudelka fotografuje Svatou zemi”. Povyk už trochu utichl, ale tento krásný dokumentární film běží v našich kinech dál. Dokument představuje úžasnou sondu do fotografické práce Josefa Koudelky, osmasedmdesátiletého člena proslulé agentury Magnum photos.
Jméno Josefa Koudelky rezonuje s ostatními jmény velkých českých fotografů. Známé jsou například jeho ikonické snímky z Ruské invaze v srpnu 1968. Autor tohoto dokumentu, izraelský režisér Gilad Baram, se ale ve svém snímku nijak nevěnuje Koudelkově dlouhé a bohaté fotografické minulosti. Dokument pečlivě, avšak s jakousi tichou pokorou, sleduje fotografovo pětileté putování Izraelem a Palestinou započaté v roce 2008. „Koudelka fotografuje Svatou zemi“ je tak především dokumentem o hledání a zachycení toho správného momentu, v jehož prchavosti a neopakovatelnosti se skýtá jedinečnost následné fotografie.
Notoricky známá Izraelská „zeď“ stojí na Západním břehu Jordánu již přes 10 let. Spornost její ochranné funkce se dá dlouze rozebírat a je dokumentována mnoha jinými snímky. Tento dokument se vyvarovává hlubšího komentování tohoto tématu a zdržuje se politického komentáře. Baramův film uchopuje téma jako materiál pro fotografovu „fascinaci“. Koudelka, nazývající se „krajinářem“, je rozhořčen a přitom uchvácen tímto mohutným útvarem, se kterým krajina sama o sobě nemůže nijak bojovat. Pečlivě pozoruje, jak kolosální bariéra postupuje krajinou a transformuje ji. Sám Koudelka tak toho ve snímku příliš nenamluví a většinu dokumentu, který je prokládán projekcí fotografií pořízených na zobrazovaném místě, tvoří mlčenlivé, nijak zvukově podkreslené záběry, tiše a trpělivě sledující Koudelkovu soustředěnou práci.
Koudelka, vypadajíc, že se na daném místě ocitl „jakoby náhodou“, přechází ledabyle sem a tam a s lehce roztržitým, ale zároveň velmi pozorným zrakem, sleduje dění kolem něj a konečně usedá. Koudelka, kterému kolem krku nikdy nevisí jen jeden fotoaparát, se jimi probírá a rozhoduje, které fotoaparáty k zachycení touženého záběru využije. Když konečně zaujímá pozici, slyšíme opakované stisky spouště. Donekonečna se vrtí, posunuje a kroutí, jakoby nikdy nebyl se zvoleným úhlem zcela spokojen. Tyto velkorysé a nesestříhané záběry představují pro diváka jisté privilegium, jak být součástí konkrétního momentu, kdy Koudelka pořídil daný snímek. Také poskytují možnost „šmírovat“ známého fotografa v procesu jeho tvůrčí činnosti. Koudelka ve snímku dává k nahlédnutí kopie negativů, kde vidíme, kolik políček zaujímá „stejný“ záběr, ale následně vysvětluje, proč zrovna ten jeden jediný je pro něj tím, který vyjadřuje tehdejší „skutečnost“ okamžiku.
Tento dokument je inspirativním náhledem do profesionální tvorby Josefa Koudelky. S dlouhými záběry na nádhernou krajinu a pomalou soustředěnou práci fotografa je navíc úžasně uklidňující. Dalším z důvodů, proč je zajímavé ho vidět, je jeho těsné rezonování s aktuálními tématy uprchlictví a migrace, či podepsáním příkazu ke stavbě zdi na mexické hranici novým prezidentem Donaldem Trumpem. Díky dokumentu vidíme, jak v praxi vypadá takový brutální lidský zásah – avšak tentokrát především z perspektivy přírodní krajinné kresby.
Nepropásněte možnost nakouknout na jedinečný tvůrčí proces toho velkého fotografa a včas koukněte, kdy ho hrají ve vašem nejbližším kině >> ZDE 🙂