I když je září o proti minulému měsíci o něco chudší na zahájení nových výstav, čeká nás několik událostí, které nám tuto skutečnost bohatě vynahradí. Tou první je představení unikátního časozběrného dokumentu Libuše Jarcovjákové nazvaného Kimochi: Postele a pokoje, tou následující pak akce netrpělivě očekávaná všemi milovníky fotografie analogové i digitální, Fotograf Festival.
Libuše Jarcovjáková – Kimochi: Postele a Pokoje
Galerie Fotografic
7. 9. – 21. 10. 2018
Undergroundová autorka mnohých literárních i fotografických deníku z 80. let se sama popisuje takto: “Fotografka, učitelka fotografie. Chodím a dívám se. Prošla jsem mnoha životními zkušenostmi, mám za sebou pády i vzestupy. Stala jsem se součástí různých společenství – snad kvůli jisté dávce empatie, která ke mně patří. Fotografovala jsem a fotografuji pořád a všude. Výsledkem je cosi jako kontinuální subjektivní dokument, často autobiograficky laděný.”
Libuše Jarcovjáková (*1952, FAMU) v Galerii Fotografic představí formou velkoformátové projekce dosud nepublikovaný projekt Kimochi: Postele a pokoje, který i přes svou nahodilou strukturu vykazuje prvky unikátního časosběrného dokumentu. Projekce bude doplněna unikátním hudebním doprovodem od Jakuba Kudláče, významného tvůrce české filmové a divadelní hudby a také pedagoga na pražské FAMU. Výstava probíhá v rámci Fotograf Festivalu.
Jiří Skála – Ve stínu lva
Fotograf Gallery
7/9–3/10 2018
Volný čas je v moderní společnosti symbolizován masivní nacionalizací a komercionalizací, na jejímž konci většinový pozorovatel není schopen rozlišovat mezi pojmem rekreace a pojmem volný čas. Oba termíny mu splývají v jedno. Volný čas je pro něj to samé jako rekreace. Podstatou tohoto zmatení se zabývá výstava Ve stínu lva. Zaměřuje se na několik historických tradic, které mají na tomto stavu výrazný podíl, především na to jak se koncepce volného času a rekreace projevují u národních institucí, korporátních společností či spolků odkazující se k idei občanské společnosti nebo participativní demokracie.
Fotograf Festival
Fotograf Gallery a další
27.9.2018 – 27.10.2018
Tématem osmého ročníku Fotograf Festivalu jsou hranice mezi pracovním a volným časem. Fotograf Festival se v roce 2018 představí pod názvem “Ne-práce: Zaměstnání volnem” a přinese výstavy, diskuze a doprovodný program propojující médium fotografie s diskutovanými sociálními otázkami z oblastí práce a volného času. Jako každý rok se zaměří i na specifika fotografie a reprodukovatelného obrazu jako takového a to skrze tvorbu zahraničních i domácích autorek a autorů.
S četnými změnami v oblasti pracovní síly, pracovní náplně a ve způsobech jejího vykonávání, se nutně mění i obsah slova „práce“. Stejně tak se dlouhodobě proměňuje vztah mezi časovými režimy, které stále tradičně označujeme jako pracovní a volný čas. Automatizace se zdá jako skutečnost blízké budoucnosti a spolu s ní se stále naléhavěji vynořuje otázka nepodmíněného příjmu, který jistě nenaplní jen představy sociálních utopií, ale přinese i nové problémy, mnohé odvislé od osobní zodpovědnosti nebo naopak jejího odřeknutí se a ztráty. Předpoklad přibývání volného času, jako času pro sebe samého a času na odpočinek, je často zaměňován s pouhou obrazovou reprezentací takové činnosti. Místo času oproštěného od práce, zaplavují sociální sítě fotografie zobrazující volný čas ostatních. Jeho volnost je však současně narušená potřebou jeho reprezentaci zapracovat do pomyslných portfolií jednotlivců.
Pomlčka mezi „ne“ a „práce“ je stěžejním znaménkem pro osmý ročník Fotograf Festivalu. Ten bude zkoumat právě mezní polohy mezi tím, co běžně označujeme jako práci a co již jako práci nevnímáme. Pomlka označuje současně prostor, společensky stále nedostatečně reflektovaný, mezi „volným časem“ a placeným zaměstnáním, v němž se skrývají problémy jako podhodnocená práce žen a menšin, nahrazování pracovní síly umělou inteligencí nebo zaměstnání na volné noze a otázky spojené se světem umění jako apropriace, strojově vytvořený obraz nebo nulová mzda umělců.