S oficiálním příchodem léta se Praha může těšit i na spoustu nových fotovýstav. I tento měsíc jsme pro vás vybrali ty z nich, které určitě stojí za to navštívit – například po horkém dni stráveném venku. Průřez autory i tématy je tentokrát opravdu bohatý, takže svého favorita si najde opravdu každý.
Helmut Newton in Dialogue. Fashion and Fictions
29. 6. – 28. 9. 2019
Museum Kampa
Retrospektivní výstava Helmut Newton in Dialogue. Fashion and Fictions, kterou Museum Kampa pořádá ve spolupráci s berlínskou Kicken Gallery, představí ke konci června dílo slavného německo-australského fotografa. Spolupráce Newtona s berlínskou Kicken Gallery spadá do sedmdesátých let dvacátého století. Právě tehdy začal její zakladatel Rudolf Kicken tvořit vlastní pozoruhodnou kolekci fotografových děl a postupně ji doplnil také o díla soukromých sběratelů.
Ivan Pinkava / Pod židlí židle
16. 5. — 21. 6. 2019
Ateliér Josefa Sudka
Otázka, která se hned nabízí, zní: Kdy se židle stává prázdnou? V momentě, kdy začínáme očekávat hosta? Anebo až uvolněním místa, když host vstane a odchází? Zahrnuje židle jako objekt v sobě automaticky už i latentní přítomnost sedícího subjektu? Je „prázdnost“ její ontologickou daností?
Židle z fotografických obrazů Ivana Pinkavy jsou oprýskané a opotřebované jako těla, která snad na nich kdysi v ateliéru seděla a pózovala pro jiné fotografie. Do obou se podobným způsobem vepsala individuální fyzická stopa, která ale současně nabízí hlubší významové zobecnění. Přesto, že tyto židle na sobě nesou známky někdejšího používání, konkrétních dějů, specifického opotřebení, nejsou „domácké“. Ve snímcích chybí jakýkoliv náznak nebo vzpomínka na něco náhodilého, na alchymii kuchyně, drobné příběhy, na jakýkoliv okamžik, který by kondenzoval život v jeho těkavosti. Nikdy nevzbuzují přílišnou touhu k usednutí.
Naopak. Pinkavova židle se vyznačuje vytržením z kontextu, zmařením původních asociací, intimních rituálů, kdy ještě společně se stolem byla jen nemluvným kusem nábytku. Teď je mlčící. Židle bez funkce. Stává se univerzálním znakem – jako symbol či šifra existence.
SITENSKÝ 100
8. 5. – 23. 6. 2019
Novoměstská radnice
Ladislav Sitenský byl významný český fotograf, který se narodil 7. 8. 1919 na Královských Vinohradech a prožil zde téměř celý život.
Ačkoli je známý především svými válečnými snímky československých perutí RAF, byl jeho záběr mnohem širší. Jak sám říkával, fotografoval prakticky všechno, co mu přišlo do cesty a tím se stal trochu i dokumentaristou a kronikářem 20. století. Ovšem nečekejte žádný strohý dokument, jeho snímky se nikdy neobešly bez lyriky. Fotografování pro něho bylo způsobem, jak vyjádřit radost ze života, fotografie pak prostředkem, jak zachytit poezii okamžiku.
Městská část Praha 2 oslavuje 100. jubileum svého slavného rodáka retrospektivní výstavou, na které jsou představena nejvýznamnější díla jeho tvorby.
1989 – Pád železné opony
31.5. – 30.11.
Pražský hrad
Výstava „1989 – Pád železné opony“ v Královském letohrádku a v přilehlé zahradě na Pražském hradě je rozsáhlou přehlídkou vybraných fotografií o zlomovém roku 1989 ve střední Evropě.
Na sedmdesát českých a slovenských fotografů spolu s několika autory zahraničními podává autentické svědectví o době před třiceti lety, od níž se historie zemí tzv. socialistického bloku začala odvíjet směrem k demokracii a svobodě.
Mezi tvůrci unikátního výstavního souboru jsou jména jako Jindřich Šreit, Viktor Kolář, Vladimír Birgus, Pavel Štecha, Herbert Slavík, Jan Šilpoch, Karol Kállay, Andrej Bán, Dana Kyndrová, Miroslav Zajíc, Jaroslav Kučera a celá řada dalších.
Pamětníkům výstava připomene emotivní chvíle, kterých byli očitými svědky, příslušníkům mladších generací přiblíží dramatické události bezprostředněji, než to dokážou strohé učebnice dějepisu.